Mensen
05.11.2013
Hej jag har fått min mens nyligen och har haft den bara två gånger den är väldigt oregelbunden så jag kan inte vara säker när den kommer så jag är rädd att jag får mens just dagen före eller något sånt så då har jag ju men på gymnastiken. Hur ska jag ta mig till då! Om jag är borta från gymnastiken vet ju alla att ajg har mens och jag vill kanske inte att alla pojkar i min klass skall få reda på det! Hur skall jag göra för jag vågar inte använda tampong! Snälla hjälp mig. Tjejen med mycket att fråga

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
11.11.2013
Hej!
För det första så är det helt normalt att mensen är oregelbunden i början och kommer lite när den tycker, är olika från gång till gång osv. För vissa är det så här hela livet, för andra blir mensen såsmåningom regelbunden som en klocka - men båda versionerna är helt normala. Att inte veta exakt när den kommer hör nu bara till det här livet, men samtidigt så lär sig nog många tyda den egna kroppens tecken på att mensen är på gång. Så småningom kommer du också att märka om just du tex får mensvärk, dåligt humör, mera finnar eller andra pms-symptom före din mens ska komma, så att du kan vara beredd med binda i väskan (eller tampong eller menskopp eller vad du nu kommer att använda).
Vet du, man måste inte alls vara borta från gymnastiken i skolan när man har mens. Med ett bra mensskydd (och eventuellt lite vanlig värkmedicin om du har mensvärk) så kan man leva fullkomligt normalt, precis som när man inte har mens.  Det finns absolut inga bestämmelser om att man inte kan gympa, springa, dansa eller ens simma när man har mens - det gäller nog mest bara de som har så mycket mensvärk att de inte kan stå utan att vrida sig av smärtor eller spyr av smärtorna. Tänk tex på elitidrottare, inte är de ju borta från OS-tävlingar heller fastän de råkar ha sin röda vecka just då ;) Det finns exempelvis både tamponger och menskopp som håller så tätt att du inte kan läcka igenom fastän du rör mycket på dig, som under gympatimmarna, och det finns bra värkmediciner - fast för de flesta hjälper Burana och liknande recepfritt från apoteket. Det är nog inte ens så många gympalärare numera som accepterar mens som en ursäkt att vara borta från gympan var fjärde vecka.
Med andra ord så finns det ingen orsak att du skulle vara borta från gympan på grund av lite mens, och ingen orsak att pojkarna på klassen ska få veta något om du inte vill. För mens är ju absolut inget att skämmas för, vilket de där barnsliga pojkarna nog skulle behöva lära sig de också. Vi förstår att det kan kännas en smula pinsamt när man inte ens själv är van med att ha mens, och kanske när resten av tjejerna på klassen är lika ovana. Säkert har flera av dem redan fått mens, fastän de kanske inte vågat berätta det högt i omklädningsrummet. Om ett par år kommer det här med mens att vara så vardagsmat för alla att ingen längre ens höjer på ögonbrynen när någon säger att de har mens. Så ju fortare du själv också börjar bete dig som om mens var den naturligaste och mest självklara sak i världen och inget att fnissa åt eller rodna för, desto bättre - även för de andra tjejerna på din klass ;D
Om du undrar något mera, tex om tamponger och menskoppar, så finns det dels en massa info under Information och dels kan du ställa följdfrågor här som en kommentar! Det finns inga dumma frågor och vi svarar gärna på både stora och små funderingar!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna