menskopp
11.07.2014
Jag har sett att ni rekomenderar menskoppen ganska ofta och jag blev lite sugen på att testa för det låter väldigt praktiskt! Men jag har några frågor:
1. Kan man ligga ner och sola utan att det kan rinna ut mens?
2. Kan man ha menskopp under natten?
3. Måste man ha den större storleken om man blöder mycket? För man kan ju blöda mycket även om man är trång..? man borde väl bara kunna byta den lite oftare istället?
4. är den säker eller blöder den ofta igenom?
5. Var (i korsholm) går den att köpas..(vill inte beställa på internet?
6. kan man stå på händerna utan att allt rinner ut? .

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
11.07.2014
Hej du!
Men jaaa vad glada vi blir! Som vi skrev i ett tidigare svar så jo, vi har nog pepprat på ganska bra om menskoppens fördelar, både i svar om mens och i blogginlägg ;)
Men som svar på dina frågor:
1: Ja, du kan sola utan att mens rinner ut. Menskoppen hålls på plats av musklerna i bäckenbotten. När menskoppen har vecklats ut i slidan så bildas en försegling mot slidväggarna så att inget blod slipper genom. Det enda du måste vänja dig vid i början är att du lära känna din kropp så pass mycket att du vet när menskoppen sitter som den ska, så att den inte läcker. Den ska ju liksom sitta så att blodet kan rinna rätt från livmodertappen ner i koppen. Tex efter att man gått på vessan och gjort nr 2 kan menskoppen rubbas lite, så då får man fingra lite och kolla så att menskoppen inte läcker.
2: Jepps, du kan bra ha menskoppen under natten. Du kan ha menskoppen inne i upp till 12 (!!) timmar vilket betyder att natten inte blir ett problem alls. Om du dock blöder mycket så kan du behöva byta oftare, men du kan ändå tryggt sova med den, eftersom den bla inte orsakar infektioner om man har den inne länge på samma sätt som tamponger.
3: Nej, du måste inte ha den större storleken om du blöder mycket. Precis som du själv skriver så kan du då behöva tömma den lite oftare istället. Men trots att storlek 1 är lite mindre än 2 så ryms det nog mycket blod i ettan också :) I storlek 1 ryms 25ml och i storlek 2 ryms 30 ml, så skillnaden är nog rätt liten. Även om vissa blöder mycket så är det nog ändå inte SÅ mycket. Och angående det att du är trång, ifall du får problem med att sätta in den och ta ut den i början så testa köpa nån form av vattenbaserat glidmedel eller hudoljor så går nog insättningen bra. Det här kan isåfall bara behövas i början, det viktigaste är att du hittar ett sätt att sätta in koppen på som känns bra för dig. Öva :)
4: Den är riktigt säker. Om den sitter rätt så blöder den inte igenom. Du märker nog snabbt om den sitter rätt eller inte, och då kan du bara gå in på vessan och flytta lite på koppen med fingrarna (obs rena fingrar ;) inne i slidan så att den sitter rätt. Men när du vant dig - vilket går snabbt - så läcker den inte alls.
5: Menskoppar finns att köpas på apotek och kostar kring 40e. Sök tex efter ett märke som heter Lunette. Här är deras hemsida och där kan du läsa mer om deras menskoppar!
6: Japps, du kan stå på händerna hur bra som helst :D Pga bäckenbottenmusklerna och vakuumet som bildas så hålls menskoppen på plats "i alla lägen", så att säga ;) (Du kan förstås inte ha sex med den dock, måste bara påpeka)
Hoppas du blev klokare och att du testar :D Läs gärna också genom bipackssedeln när du köper menskopp. Där finns ytterligare information om användning etc. Hör jättegärna av dig och berätta vad du fick för erfarenhet av menskoppen!!
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica