Mensvärk fast aldrig haft mens?
31.07.2018
Jag har haft ont i 1 vecka hit o dit med ett värk sim är nära mensen, jag har fått ljusa flytningar. Men inte mens, är detta mensvärk eller vad skulle det annars kunna vara? ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.08.2018
Hej.
Det är nästan omöjligt för mig att veta om det är mensvärk du har eller någonting annat. Man kan ha ont i magen av väldigt många orsaker, och allting beror inte på mensen, men om du märker tydligt att dina flytningar har varit kraftigare så kan det också hända att det är din mens som håller på och sparkar igång.
Beroende på hur kraftig värken är så kan du vända dig till en läkare eller vårdcentralen, men så länge du kan hantera smärtan så är det bara att följa med. Du kan t.ex. göra en anteckning om smärtan i din kalender så kan du följa med och se om den upprepar sig om en månad. Då är det ganska sannolikt att det är smärtor relaterade till menstruationscyklen.
Bara att följa med och leva vidare, och försöka ha en binda eller trosskydd till hands ifall att mensen skulle börja plötsligt.
Kram
Tessi