mensvärk men ingen mens
22.01.2014
hjöölp
har haft mensvärk i 2dagar men har inte fått mens ännu, kan jag vara gravid? har läst på internet å alla frågor har handlat om gravidskit...jag å min pojkvän hade alltid oskyddat sex. Dock är vi inte tsm ämnu.. jag minns imte när jag hade mens senast men jag birde ha fått redan..hjälp mej snälla! anonym

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
23.01.2014
Hej anonym!
Gå genast och köp ett graviditetstest! Eller till skolhälsovårdaren, hon har graviditetstest där och så får du reda på om du är gravid eller inte på 5 minuter. För nu måste du nog ta reda på! Det här kan du inte försöka låtsas som ingenting om eller hoppas att det ska gå om av sig själv.
För är det så att du är gravid, så rinner tiden snabbt ut för vilka beslut du kan ta. Man får bara göra abort fram till vecka 13+6, alltså just lite över 3 månader gravid, sedan är det alternativet ute ur bilden. Vi gissar att du själv nog åtminstone vill ha det alternativet att välja mellan, eftersom du är så ung?
Gå nu genast, vännen! Det är lättast att du går till skolhälsovårdaren, så kan hon också hjälpa dig att antingen boka tid till mödrarådgivningen eller fundera med dig om sex i allmänhet, preventivmedel och sådant. Dessutom kan hon hjälpa och stöda dig genom hela processen, finnas där för dig och berätta hur saker funkar. Du kan också gå till apoteket och köpa ett graviditetstest (de finns också på större varuhus) för några euro, men är du gravid måste du ändå genast ringa mödrarådgivningen och berätta hur det ligger till. Oavsett vad du väljer att göra är det dem du får hjälp av. De har också preventivrådgivning på samma ställe.
Snälla, nu med detsamma! Så fort du ser det här ska du ta ett graviditetstest så fort som möjligt!
Skriv jättegärna in sedan om du behöver mera råd eller fakta - om inte annat så åtminstone för att berätta hur det gick (vi är oroliga nu).
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna
Ps, här kan du läsa mera om abort: http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/karleken-och-sexet/preventivmedlen-and-graviditeten/abort