Mensvärk när jag inte har mens
02.02.2024
Hej, jag har nu idag och igår fått värk i nedre magen mot kvällen/natten då jag ska börja gå sova. Det känns liksom exakt som mensvärk och är på exakt samma ställe som mensvärken. Men jag har inte mens nu och hade det ungefär 2 veckor sedan, hade ägglossning några dagar sedan. Vad kan detta bero på? Och varför kommer det bara till kvällen? Behöver svar! Är såå rädd det ska vara något allvarligt :( Anonym tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.02.2024
Hej,
Det är inte alltid lätt att svara på vad värk i magen beror på, eftersom det finns så många olika sker inne i magen som kan kännas. Men det jag spontant tänker på är just ägglossning. Du skriver att du hade ägglossning för några dagar sedan, men hur vet du att det skedde då och att det inte är det du känner av nu? Missförstå mig inte, det kan hända att du har alldeles rätt, men om du baserar det på att du t.ex. har en mens-app som säger att du hade ägglossning för några dagar sedan så skall du tro mer på det du känner i din kropp än på vad appen säger. Mensappar kan vara alldeles bra då man vill följa med hur den egna cykeln brukar se ut och för att upptäcka mönster, men de är uppbyggda utifrån hur menscykeln brukar se ut för majoriteten av kvinnor och den vet inte vad som faktiskt händer i din kropp. Din ägglossning kan alltså ske när som helst utan att appen vet det, och det sker ju inte alltid exakt i mitten av en menscykel utan kan ske när som helst (vilket ju också är anledningen till att det inte finns någonting sådant som "säkra dagar".)
Sen är det också ett faktum att mensen kan vara oregelbunden (i all synnerhet om man inte använder hormonella preventivmedel) så mensen kan komma 2 veckor tidigare än den "borde" göra, och då kan det helt enkelt vara mensvärk som du känner. Trots att mensen brukar vara regelbunden och fungera på ett visst sätt så finns det aldrig några garantier för att den kommer att fungera så i fortsättningen.
Smärtan kan också komma från något helt annat, t.ex. från tarmarna - som också finns nertill i magen och där kramper i tarmarna ibland kan kännas liknande som mensvärk eftersom samma muskler påverkas. Det behöver inte heller vara någonting allvarligt utan kan bero på t.ex. någonting du ätit eller hur din matsmältning fungerar.
Mitt förslag är därför att du inte skall oroa dig, för jag tror inte att smärtan orsakas av någonting farligt. Följ med situationen och om problemet skulle bli återkommande eller förvärras så kan du vända dig till en läkare eller till din skolhälsovårdare.
Många kramar,
Tessi