Normalt?
27.02.2018
Är det normalt att ha vita flytningar några dagar innan mensen? Kan man må illa och ha lite sjuk och svullen mage dagarna före också? Eller är det en risk att jag är gravid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.02.2018
Hej,
Ja, det är helt normalt att man har ökade flytningar dagarna innan mens. Hur flytningarna ser ut är lite från person till person, men det låter alldeles normalt. Det är också vanligt att man kan må lite illa och vara lite svullen strax innan mensen, precis som du beskriver. Jag skulle inte tolka de symtomen som tecken på graviditet, utan snarare alldeles vanlig PMS. MEN om du har haft oskyddat sex så måste du ju alltid vara medveten om att risken för graviditet kan finnas. Därför är det viktigt att ni skyddar er då ni har sex.
Kram
Tessi