Oregelbunden mens
26.01.2024
Hej!
Jag har haft min p-stav i 2 år. Hade inga problem i början. Har nu på senaste blött typ hela tiden? Blöder 5 dagar och så är det 8 dagar paus och samma sak igen.. Är detta normalt med p-stav? L.I

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.01.2024
Hej,
Jag förstår att det blir jobbigt att blöda så ofta. En av nackdelarna med p-stav är att blödningarna kan bli oregelbundna. I vissa fall har man inga blödningar alls men i vissa fall kan de också bli tätare eller rikligare än de varit innan. Det beror på att implantatet innehåller bara ett hormon (i motsats till t.ex. p-piller eller p-ringar som innehåller två hormoner).
Jag vet inte hur länge du nu har upplevt dina oregelbundna blödningar, men jag föreslår att du kontaktar din preventivrådgivning och diskuterar saken med barnmorskan där. Så får ni fundera över huruvida du skall vänta och se eller om det blir aktuellt att byta till något annat preventivmedel.
Kram,
Tessi