ovanligt lång mens
26.10.2013
Hejsan, jag har haft mens i snart 2 år och brukar ha mens ungefär 5-7 dagar. Men denna gång har jag haft ovanligt länge, idag är 9:onde dagen. Vad kan det betyda? anonym

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
28.10.2013
Hej!
Troligen betyder det ingenting att den här mensen var längre än vanligt. Kroppen är ingen maskin och den utvecklas och förändras hela tiden - speciellt medan man ännu är i tonåren. Hormonerna förändras och utvecklas och ibland gör det att mensens längd eller menscykeln överlag också förändras av det. Tillfälligt eller för ett bra tag framöver.
Så ta och följ med mensen några månader framöver och om den fortsätter att bete sig olika från gång till gång eller om den är störande lång, så gå och prata med en gynekolog/barnmorska på kommunens preventivrådgivning. Kanske kunde då något homronellt preventivmedel, som p-ring eller p-piller, hjälpa. Både med att få mensen kortare (färre dagar) och mer regelbunden.
Men vi tror som sagt inte att du behöver bekymra dig!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna