På väg?
17.06.2014
Hejsan! Jag fyllde just 14, för några dagar sedan. Jag har haft flytningar i mer än 2 år och de har blivit märkare och ökat väldigt mycket. För mer än två år började allt, hår under armarna, flytningar, muna bröst började växa, började svettas mer osv... min mamma fick mens i 13 års åldern, i slutet skulle jag säga. Jag har börjat får humörsvängningar och känner att jag verkligen är inne i puberteten, men när ska min mens komma? Är den på väg? Har haft lite int nere under "magaknappen" i två dagar nu, men det kan ju bero på att jag gjorde lite situps för tre dagar sen men jag har aldrig haft sjukt där nere. Jag vill verkligen få min mens nu så jag inte behöver oroa mej för det nu, känner att den borde komma snart...
Vad tror ni? :) Jag har annars en fråga till; mina bröst, jag har 70A och vill ha större, finns det något sätt flr att fö dem att växa snabbare eller så, jag är ju fotbollsspelare så då brukar de ju vara mindre, eller hur? Men jag vill ha större! Tack för era svar, superbra sida annars :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
24.06.2014
Hejsan!
För det första: grattis på fjortonårsdagen i efterskott!! :)
Hör du, har du fått din mens nu? Det låter nog som om den är på väg snart. Allt det du skriver om: ökade flytningar, hår under armarna, större bröst tex är nog tecken på att du är mitt inne i din pubertet och att mensen snart följer :) Speciellt när flytningarna börjar bli mer "gulaktiga" - och speciellt om de blir mörkare/brunare så är det ett tecken på att mensen är på väg. Så "håll ut" bara, den kommer nog när du minst anar det!
Varför känner du att du oroar dig för mensen? Ett bra sätt att vara förberedd är att på förhand köpa bindor och eventuellt värktabletter, så att du nu säkert har allt klart när mensen kommer. Då känns det lugnare sen när den väl är där. Och hej, vi har faktiskt sidor om första mensen, läs dem vetja!
Angående dina bröst så nej, det finns nog inget sätt för dig att få dem att växa snabbare. De växer i sin egen takt och de hiiinner nog ännu, vänta bara! ;) Ifall du ändå vill ha känslan av att ha större bröst så finns ju nog bh:n som gör att brösten ser större ut, exempelvis Lindex har sådana bh:n. Men som sagt: du får ha tålamod med brösten. De växer nog hela tiden. Och även om du skulle ha storlek 70A hela livet så är också det hur okej som helst! Det viktiga är att du lär dig att trivas med din kropp för att den är just din kropp. Det kan ta en stund att lära sig att älska sig själv och sin kropp, tid och tålamod och snälla och starka tankar, men det är det värt, för du ska ju ändå leva med din kropp hela livet, eller hur? Alla kroppar är så vackra på sina egna sätt, för att de är unika. Precis som du!
Kram! (Och ännu: tack tack tack tack för Decibel-berömmet. Det värmer ända in i själen. <3)
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica