plötsligt lång mens
30.03.2015
Hej! Nu har jag haft min mens i 14 dagar, eller tja, ungefär. Det har varit lite mer bruna flytningar och lite rött här och där. Är 16 år och har haft i c.a 4 år. Tar inga preventivmedel eller liknande. Är överkänslig för massor på fler olika sätt. Min mens har varit regenbunden alla år med minst 3 veckors mellanrum men nu kom detta efter 2. Vad kan detta bero på? Har pratat med solsyster som inte trodde att det var något allvarligt men bokade upp mig med gynekologen. Vill dock inte gå dit då jag känner mig obekväm vid att någon ska in i mitt underliv...

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.03.2015
Hej!
Vår barnmorska-hälsovårdare Annika kommer i jobb imorgon fredag och svarar på din fråga då :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej! Usch vad onödigt och jobbigt! Men jag tycker att din storasyster bedömde och gjorde ett klokt val. Jag tycker nog också att du behöver kolla upp läget hos en barnmorska/läkare. Du kan ha en infektion som behöver skötas. Det kan också vara så att dina hormoner dansar lite tango med dej och att det enkelt kan ordnas upp med hormonell medicin. Men anledningen till det här behöver redas ut. Du berättar inte om du har haft sex men jag kan ana att du kanske inte har så stor erfarenhet när du inte vill att "någon ska in i ditt underliv".
Personalen som jobbar med gynekologiska uppgifter är jättevan med att unga tjejer är nervösa och inte har stor erfarenhet av att prata om underlivsbesvär, lägga sig på en brits och bli undersökta. Det är absolut inget nytt för dem och de vet nog hur de ska prata och handla för att du ska känna dej så avslappnad som möjligt. Det hjälper dej själv massor att säga att det här är första gången och att du är rädd/nervös. Ofta släpper en stor del av nervositeten när du har sagt det här högt.
Du kan läsa mera om gynekologiska undersökningar här.
Lycka till - går nog bra ska du se! :)
Med vänlig hälsning,   Annika        barnmorska - hälsovårdare