Problem
05.02.2014
Hej Decibel! Jag har två problem jag som jag gärna vill ha hjälp med.
1) Jag glömde att skriva ner när jag hade min förra mens. Och när jag kollar i min kalender så har jag ifyllt där men jag minns att den var sen (som vanligt) så den noteringen stämmer ju inte.
2)Nästa vecka har vi friluftsdag och jag och mina kompisar hade på förhand bestämt att vi skulle välja simning som dagsens aktivitet. Och nu undrar jag hur mycket jag kan lita på en tampong när jag skall simma eller om jag borde köpa en menskopp?
Mitt problem är att jag bara använt tampong under en mens, och då kändes det som om den inte riktigt hölls på plats. Och så har jag aldrig simmat med tampong. Och även om jag borde köpa en menskopp så vet jag inte om jag skulle få den tillräckligt långt in..Vad ska jag göra? / E

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
11.02.2014
Hej /E!
Har ni simmat ännu? Har mensen kommit ännu?
Om den gjort det och ni ännu inte simmat, så skulle vi nog föreslå menskopp - den är mycket säkrare. Tampong går nog också, men kanske inte om man blöder massor. Då kan det nog i värsta fall bli ett rosa litet moln i vattnet runt en. Nå, lite överdrivet, men tampong är inte så riktigt bra om man vill simma. Den suger ju nämligen också i sig av pool-vattnet, som kan innehålla en del bakterier som alltså kan komma in i slidan och ge besvär. Så använder du tampong så byt till ny tampong så fort du kan när du kommit upp ur bassängen!
Menskopp är alltså betydligt säkrare. Den inte bara håller tätt tack vare slidans muskler och vakuumet som bildas när man för in den, den skyddar också slidan mot poolvattnets eventuella bobbor. Vem vet, kanske du hör till de tjejer som direkt fattar knixen med hur man för in en menskopp (inte så olika från tampong) och genast kan använda den? Annars så är det bara att öva och ha nytta av den en annan gång - mååånga gånger, för så bra är den och så länge håller den (upp till 10 år) :D - och använda tampong den här gången. För lite mens ska inte få stoppa en från att njuta av allt livet har att erbjuda!
Du har säkert läst mer om menskopp på våra infosidor om Menskopp, visst?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna