Redan regelbunden?
10.06.2014
Hej!
Jag fick min mens för typ ett halvår sedan och den har aldrig varit oregelbunden utan jag har i princip alltid kunnat räkna ut när den ska komma. Kan den bli oregelbunden sen? För det vill jag inte!
Sen använder jag bara tampong utom då jag sover, men kan man sova med tampong utan att behöva stiga upp och byta mitt i natten? För då jag sover med binda måste jag typ ligga helt rak och på rygg och det är ju inte en särskilt bekväm sovställning ;)
Hur tar man bäst ut en tampong så att det inte gör ont? Det gör inte jätteont längre, så jag antar att jag blivit bättre på det, men det är fortfarande ganska obehagligt...
Metallica

Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.06.2014
Hej Metallica!
Visst kan mensen bli oregelbunden efter till och med många års regelbundenhet - men den behöver inte alls bli det. Vissa reagerar starkare på naturliga hormonförändringar i kroppen, tex av att de varit gravida, andra reagerar kraftigt på tex stark stress och press, just med att mensen blir försenad, börjar bete sig konstigt eller till och med försvinner ett tag. Men den brukar nog bli "normal" igen efter ett tag. Ibland lika regelbunden som den var förr, ibland hittar den en ny rytm åt sig. Och vissa fungerar som en maskin oavsett vad som händer i livet. Men det är lite vanligare med förändringar i menscykeln under puberteten och tonåren, eftersom kroppen förändras rätt mycket under den tiden, framförallt "osynligt" i hormonernas utveckling. Har du regelbunden mens nu är det ändå möjligt att du alltid kommer att ha det, så det är inget att oroa sig för.
När det gäller att sova när man har mycket mens, så kan vi bara säga en sak: menskopp! Den kan man sova gott med utan att behöva vara rädd för att den ska läcka, eftersom den hålls så stadigt på plats av både vakuumet som uppstår när man för in den och av bäckenbottenmuskulaturen i slidan. Så länge den inte blir för full behöver man inte tömma den med mer än 12 timmars mellanrum, men tampong ska man nog inte sova med eftersom den ska bytas med 3-5 timmars mellanrum. Visst, vill du gå upp och byta tampong ett par gånger varje natt, så går det väl, men nog är menskopp mycket bekvämare - och snällare mot kroppen. Orsaken till att tampong ska bytas ofta är dels att den suger fukten ur slemhinnorna i slidan så att de kan bli torra och irriterade och i värsta fall få en infektion. Dels för att en tampong inte är helt ren och bakterierna kan börja trivas i värmen i blodet då. Har man in en tampong aaalldeles för länge kan man få tampongsjukan med hög feber och allvarlig infektion - även om det är ovanligt. Hursomhelst rekommenderar aldrig tex personalen på preventivrådgivningar inte att sova med tampong. Men som sagt, menskopp funkar ofast alldeles strålande. Läs mer om menskopp på våra infosidor.
Att ta ut en tampong, eller menskopp för den delen, ska nog inte göra ont. Orsaken till att det gör ong är nog högst troligen att du spänner bäckenbottenmusklerna när du drar ut tampongen. Kanske du blivit lite rädd för att det ska göra ont, tex för att det kanske gjorde ont första gången du använde tampong, och så spänner du dig omedvetet varje gång efter det? Försök att verkligen slappna av i alla muskler i underkroppen när du drar ut - eller prova åtminstone att dra ut den i olika ställningar. Detsamma om du prövar med en menskopp. Genom att onanera eller åtminstone känna efter med ett finger in i slidan och knipa åt, så känner du hur bäckenbottenmusklerna känns när du spänner dem. Med övning kan man själv börja kontrollera bäckenbottenmusklerna så att man inte spänner dem när det inte behövs. Mycket bra att kunna inför kommande sexliv sedan också en vacker dag.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott