Riklig mens
01.04.2024
Jag behöver hjälp jag har sån riklig mens så kan knappt stå upp så blöder jag igenom speciellt på andra och tredje dagen...
Asså det funkar inte mede vanlig binda för den blöder jag lätt igenom på en halvtimme. Så på dagarna går jag runt med två nattbindor i ena trosan sen har jag en trosa på där jag har 3 vanliga bindor och sen så har jag ett par skorts över och sen ett par byxor. Men blöder ibland igenom de. Och jag villverkligen inte gå till skolan nu. Får man stanna hemma om man har riklig mens. Så alltså jag kan blöda igenom flera gånger per dag. Under mensen börjar jag också känna mig febrig och vinglig(kanske av det blod jag förlorar) och jag orkar inte leva så här längre, har kontant ångest över när jag ska få min mens och mår så dåligt över det. Hatar mens

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.04.2024
Hej,
Det är nog viktigt att du skulle få tala med en läkare eller gynekolog som kunde ta ställning till saken. Precis som du skriver så blöder du betydligt mer än genomsnittet, och jag förstår att det känns otäckt att vara i skolan eller bland folk då du förstås inte kan kontrollera hur mycket du blöder.
Kanske du har diskuterat din rikliga mens med din mamma? Jag antar att det inte kommer som en överraskning för henne ifall att det är hon som tvättar kläder hemma hos er. Det du skall komma ihåg är att det inte är någonting du behöver skämmas över, och det går absolut att få hjälp för det. Börja med att tala med din mamma eller med din skolhälsovårdare. Om det känns svårt att föra på tal så kan du t.ex. visa din fråga och mitt svar. Sedan bokar ni en läkartid via hvc eller via preventivrådgivningen i din hemkommun. Det skulle säkert vara bra att kolla upp med blodprov att allt ser ok ut (med tanke på det du skriver om att du känner dig vinglig).
Det behöver inte vara som du har det just nu.
Många kramar,
Tessi