Rosa flytningar
28.08.2023
Hej!
Jag har nyligen haft min mens som tog slut för 4 dagar sen. Nu när jag torkar mig så är pappret rosa aktigt. Bör jag vara orolig?
Jag hade skyddat sex (natten lörda till sönda, det är måndag idag), men var ganska torr till och från vilket gjorde att det skavde och tog lite sjukt.
Bör jag kontakta någon om det börjar blöda mer eller fortsätter längre? Det kan ju inte vara min mens som börjar igen..
Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.08.2023
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig.
Precis som du skriver så kan det mycket väl vara en liten blödning från en spricka som uppstod i slemhinnan då du hade sex. Du skriver att du var ganska torr och att det skavde, så då låter det inte alls konstigt om det har uppstått en liten bristning i huden. De läker vanligen väldigt snabbt och fint av sig själv. Men ni kan tänka på att i fortsättningen använda glidmedel så minskar friktionen. Jag vet inte vilket preventivmedel du/ni använder men om ni använder kondom så välj ett glidmedel som inte är oljebaserat.
Men även om blödningen skulle komma från livmodern och inte från slidan så är det inte oroväckande. De flesta tjejer upplever nån gång mellanblödningar och det betyder inte att någonting är "fel".  Nästan alla tjejer upplever också nån gång att mensen är oregelbunden, dvs att den antingen blir sen, lämnar bort eller dyker upp tidigare än den "borde" göra. Trots att mensen alltid tidigare har varit regelbunden så innebär det inte att den alltid kommer att vara det. Kroppen är inte en maskin, och även om den strävar efter en viss regelbundenhet så är det hormonella systemet ganska komplicerat och inte alls viljestyrt.
Mitt råd är att du inte skall oroa dig över detta, men att du fortsätter följa med situationen och t.ex. antecknar det i din kalender så att du på sikt kan kolla upp när och hur ofta du haft blödningar. Om du skulle upptäcka att du har dessa små blödningar regelbundet eller återkommande under de kommande månaderna så kan du kontakta preventivrådgivningen på din hemort så du får diskutera saken med en barnmorska och vid behov bli undersökt. Men i nuläget finns det alltså ingen anledning till panik.
Kram,
Tessi