Sen mens
18.07.2017
Hej.
Jag är 19 år och har då också haft mens i ett flertal år. Den har aldrig varit väldigt jämn och oftast kastat med 5 dagar framåt, men nu är den försenad med 3 veckor vilket inte har hänt förr. Jag har en pojkvän och är sexuellt aktiv, och det är första tanken då mensen är försenad. Jag har gjort två graviditetstest vilka båda visade ett negativt resultat, ett efter 10 dagar och det andra efter 14. De resultaten lugnade ner mig för stunden men jag funderar nog ändå varför den är såhär mycket försenad.
Min pojkvän hade läst på nätet om någon som hade missat mensen helt vissa månader när hon började springa, och jag har börjat cykla för motion i ~1h/gång ett par gånger i veckan för att komma i lite bättre form. Kan detta ha så stor påverkan eller vad kan det annars bero på?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.07.2017
Hej!
Visst förstod jag dig rätt nu, att du tagit graviditetstest 10 respektive 14 dagar efter den dag då du borde ha fått mens? Då borde du absolut kunna lita på resultatet. Det rekommenderas att man testar först 7-10 dagar efter den dag då man borde ha fått mens, eftersom det inte alltid är sagt att mängden graviditetshormon hunnit bli tillräckligt stor i urinen för att testen ska känna av det innan dess. Jo, det brukar stå på en del märkens graviditetstest att man kan ta dem redan samma dag som man borde ha fått mens, men tro mig, det är bättre att vänta en vecka för att vara säker.
Ibland händer det att mensen försenas eller hoppar över helt utan graviditet. För vissa tjejer kan det hända flera gånger i livet, för relativt "lätta" saker som att de skriver studenten eller ska på en viktigare resa, medan andra tjejer skulle kunna genomgå brinnande krig och ändå ha mens regelbundet som klockan. Just stress, oro, bekymmer, panik eller press från allt från trauman och olyckor till mångårig stress kan göra att kroppen bara tycker att nu är det läge att trycka på pausknappen för mensen en stund - eller egentligen för ägglossningen. Det beror på att kroppen fortfarande fungerar som på typ stenåldern. Långvarig stress och akut stress tolkar den som fara för livet, eftersom samma hormoner (tex adrenalin och testosteron) snurrar runt i hög fart i kroppen just då, precis som i en fly-eller-slåss-situation på savannen. Och springer man undan grottlejon jämt och ständigtär det inte läge att bli gravid, amma och föda upp en baby till på köpet. Det är inte ens smart att blöda, eftersom lejonet kan känna lukten och hitta en. Om man äter för lite, tex hårdtränar eller hårdbantar, så tolkar kroppen det som att nu är det svält och dåliga tider eller väldigt farliga tider och då kommer det inte att finnas mat till en mun till, så den trycker på pausknappen.
Så visst kan folk som börjat träna få försenad mens eller förlora mensen, men det krävs nog mycket då. Att du börjat cykla påverkar nog inte. Men exakt vad i ditt liv som fått din kropp att trycka på pausknappen kan vara svårt att veta. Ibland utvecklas kroppen bara av sig själv, hormoner förändras helt naturligt eller något annat mysko påverkar (finns ju påståenden om att allt från smakförstärkare till bodylotions skulle rubba våra hormonbalanser).
För det allra mesta brukar mensen komma igång helt av sig själv såsmåningom. Kanske den redan gjort det? Eller gör det nästa vecka när du borde ha fått mens igen? Eller så skippar den några månader. Läkare brukar rekommendera att man inte ska boka tid till dem innan ett halvår utan mens gått, men då kan de "kickstarta" den igen med hjälp av en intensiv hormonkur. Så ingen fara. Försök bara att slappna av, och eliminera sådant i ditt liv som stressar dig (så långt du kan) och njut av sommaren! Mensen kommer nog sedan när den vill ;)
Hälsar Liselott