Simhall ._.
05.11.2013
Hej! om två veckor ska vi till simhallen på gympan och jag har kollat att jag har mens då, hur ska jag säga det till min gympalärare?? undrande tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
11.11.2013
Hej!
För bara några dagar sedan så svarade vi på nästan exakt samma fråga av en tjej, hon hade precis samma problem som du. Så snälla söta, skulle vi få länka till svaret vi skrev åt henne? Vi brukar ju inte göra så, men om vi får säga det själva så var det ett så bra svar att många fler tjejer i samma situation säkert skulle ha nytta av att läsa det. Men vi ska fylla på med ännu flera tips på hur du ska säga åt din lärare att du har mens ifall du nu verkligen inte vill simma. Här först den andra tjejens fråga och svar:
http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/kroppen/mensen/simmhallen-o
Som sagt, bäst vore det att ärligt säga att det känns fel att simma när man har mens - om det verkligen är så du känner. Men eventuellt måste du nog motivera med mer än bara att du har mens, eftersom mens inte gör det omöjligt att simma. Gympaläraren känner nog också till att man nog kan simma med tampong/menskopp. Men å andra sidan kan inte en lärare tvinga en att börja använda tamong eller menskopp om man inte vill, så i princip borde nog "jag har mens" vara skäl nog till att inte simma. Att ljuga är inte att rekommendera, såklart, och lärare brukar ha blivit rätt bra med åren på att genomskåda lögner - men kanske något av nedanstående faktiskt stämmer på dig?
- Säg åt läraren att du har mens och blöder så mycket att du är rädd att det ska läcka igenom tampongen.
- Säg att du får värre mensvärk av det kalla vattnet, liksom mera kramper.
- Säg att du brukar vara känslig för bakterieinfektioner i slidan under mensen, att basängvattnet då inte är bra för dig.
Är du för blyg för att säga det rakt ut eller rädd att bli retad av de som eventuellt hör det, så kan du alltid ge läraren en lapp där du skrivit ditt ärende eller till och med skicka ett sms!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna