Tampong
02.02.2014
Hej, jag har haft min mens lite mera än ett år. Jag har bara använt bindor men skulle jag vilja börja använda tamponger. Hur ofta ska man byta tampong? Kan man bara använda tamponger eller måste man använda bindor emellanåt?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.02.2014
Hej!
Först: vi har en ganska bra infosida här på Decibel om tamponger, där står det mesta om det mesta man behöver veta om hur man ska använda tamponger. Vi vill samtidigt tipsa om menskoppen, som är ett betydligt snällare mensskydd än tamponger ;)
Tampong ska man nog helst byta var 4-5:e timme. Dels för att de kan fyllas rätt snabbt när man har en dag med mycket mens, dels för att torra tamponger suger upp fukt ur slidans slemhinnor (vilket kan ge torrhet och irritation, vilket blir en bra grogrund för bakterieinfektioner, ökar antalet svampinfektioner osv) och dels för att om de stannar i slidan för länge börjar bakterierna föröka sig i värmen och fukten och kan till och med leda till en infektion som kallas Tampongsjukan - även om det inte är så farligt. Därför ska man absolut inte sova med tampong - fastän det finns tampongmärken som påstår att man kan det. Man måste alltså ha binda på natten och ibland även trosskydd på dagen fastän man har tampong, beroende på om tampongen "läcker över" eller inte. Helst ska man alltså inte heller ha tampong de dagar man har lite mens, för det suger alltså fukten ur slemhinnorna. Jämför man alltså med menskoppen, som man kan ha in i 12 timmar i sträck och som läcker mindre och som för med sig färre bakterier, så är tampongen onekligen lite krånglig.
Fråga mera bara ifall det är något mer du undrar!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott