Tampong problem
16.01.2014
Hej decibel! Vid min senaste mens testade jag för första gången att använda tampong och jag undrar: vad ska jag göra med snöret till tampongen när jag ska kissa? Det är ju 'i vägen' och jag har hört nåt tips nångång om vad man kan göra men jag kan inte komma ihåg vad det var. Tacksam för svar! / E

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.01.2014
Hej /E!
Menar du kanske att lägga snöret liksom i ljumsken, mellan innerlåret och yttre blygdläppen, mot framsidan liksom? Då borde det hållas på plats med hjälp av trosornas gummibandskant. Fast de flesta tjejer låter det nog bara hänga där som det nu vill. Kanske håller de undan det när de kissar - ifall de nu inte byter tampong på samma gång. Tampong ska man byta ungefär vr fjärde timme och man ska INTE sova med tampong. Det kan man däremot göra med menskopp - och menskoppen har ju heller inget jobbigt snöre, den håller tätare mot läckage, den är mycket snällare mot kroppen och den kostar just ingenting jämfört med tamponger på lång sikt! :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott