Tidig mens
24.09.2023
Jag har haft hormonspiral i två år och har det senaste året haft små blödningar varje månad. De har varit regelbunda, har haft en menscykel på ungefär 30 dagar. Började blöda för några dagar sedan nu plötsligt. Ungefär 1,5 vecka för tidigt. Den här mensen (om det nu heter mens då man har spiral) har varit helt normal, alltså väldigt sparsam. Det enda onormala är just att den är så tidig. Vad beror det på? Kan jag vara gravid eller vad är det här? ??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.09.2023
Hej,
Jag tror inte att du behöver ta någon stress över detta, trots att jag förstår att det är frustrerande att mensen plötsligt dyker upp trots att den inte borde göra det. Men även om man har hormonspiral så kan kroppen plötsligt hitta på överraskningar. Hormonspiralen ger ju ifrån sig hormoner hela tiden, så på så sätt har man inte "paus" som man har t.ex. med p-piller. (Med p-piller är det ju under de pillerfria dagarna som man får blödning). Just eftersom spiralen hela tiden ger ifrån sig hormoner i samma mängd så kommer kroppen ändå själv att utforma ett system för hur cykeln ser ut, och då finns det alltid en risk att den gör någonting oväntat - som i ditt fall just nu.
Det beror oftast på någon liten variation i hormonnivåerna som gör att blödningen kommer, och vad denna variation beror på kan vara många olika saker. T.ex. att man sover mindre än man brukar eller att man stressar mer, är mer orolig eller tränar på ett annat sätt.
Det är sannolikt inte ett tecken på att du skulle vara gravid, eftersom det normala under en graviditet är att man inte blöder alls - och spiral är ett mycket säkert preventivmedel.
Jag förstår att det råddar till det då mensen kom oväntat, och det är svårt att på förhand veta hur den kommer att dyka upp framöver, men förhoppningsvis var det bara denna gång som den hoppade till. Om det skulle börja inträffa ofta under de kommande månaderna så kan du kontakta preventivrådgivningen.
Kram,
Tessi