tips på mensapp?
17.03.2024
Hej
Jag undrar om det finns någon bra mens-app, alltså typ så man kan tracka och följa med när man haft sin mens så man vet ungefär när den kan komma och sånt. Men alla appar jag testat så kostar och jag har inte möjlighet att betala för en prenumeration på t.ex. appen Flo osv. Jag vet att man också bara kan skriva ner i kalendern men jag skulle gärna använda en ”smartare” app som är menad just för mensen och det.
Tacksam för svar! !!!!!!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.03.2024
Hej,
Precis som i kommentaren du har fått nedan så skulle jag rekommendera t.ex. Clue. Det finns funktioner i den som är mer avancerade om man betalar, men jag tycker att gratisversionen fungerar alldeles bra. Man kan fylla i när man har mens, hur mycket man blöder, vad man är på för humör och t.ex. hur ont man har. Sedan då man har använt den ett tag så är den ganska bra på att se mönster i hur ens kropp fungerar. Det man skall komma ihåg med alla appar är att de inte skall användas som preventivmedel, det finns ingen app som kan berätta exakt när du har ägglossning så om man har sex skall man alltid skydda sig - oavsett om appen säger att man har fertila dagar eller inte. För appen är trots allt bara ett program så den kan inte känna till allt som händer i din kropp.
Lycka till.
Kram,
Tessi