utebliven mens
27.11.2014
Hej!! Jag är 22 år och börjar bli lite orolig, min mens har vart utebliven snart i två månader, ska ha min mens denna veckan egentligen men den kommer inte. Har tagit 5 test och alla visar negativt, frågan är vad ska jag göra? Är jag gravid? Angelika

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2014
Hej.
Om du har gjort 5 tester och de alla visar negativt så behöver du nog inte oroa dig över att du skulle vara gravid. Ifall du hade varit gravid så skulle din hormonnivå har stigit så pass mycket på 2 månader att det alldeles säkert skulle synas i testerna.
Det finns en massa orsaker till att mensen kan utebli, allt från stress och överdriven träning till störningar i hormonproduktionen. Och det är faktiskt inte alls ovanligt att mensen ibland blir oregelbunden eller uteblir helt. Det behöver inte betyda att någonting är på tok. Oftast får man aldrig veta varför mensen uteblivit, men det brukar reda upp sig av sig själv.
Ofta brukar man vänta 3-6 månader innan man börjar undersöka varför mensen har uteblivit, men du kan naturligtvis kontakta läkare eller en ungdomsmottagning redan nu och fråga om deras åsikt. Du skrev ingenting om huruvida du använder p-piller, men om du inte gör det så är det förstås viktigt att du använder kondom då du har sex så att du inte skall behöva bekymra dig.
Jag tror alltså inte att du behöver vara orolig fast din mens inte har synats till på ett tag, men vill du så kan du kontakta läkare och diskutera saken. I de fall där mensen t.ex. uteblir mer än 6 månader kan man "starta systemet" med hjälp av hormoner.
Kramar
Tessi