vad var det?
08.03.2015
Hej! Natten till fredag fick jag efter att ha haft förspel med min pojkvän en sjukt riklig blödning som seriöst rann, innan det kände jag att jag hade mensvärk och mensen var beräknad då. Det konstiga är att det var det enda blodet som kom. Sedan det har jag bara haft riktigt grågula flytningar som luktar ganska surt. Borde jag söka hjälp? Gjorde ett grav.test bara för att vara säker så att vi inte gjort något dumt på fyllan. -

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.03.2015
Hej!
Vår hälsovårdare kommer på jobb nästa gång på onsdag, så hon får kontrollera det här svaret sedan. Men så att du inte ska behöva oroa dig, så svarar vi lite redan nu:
Hm... Ifall ni hade in tex fingrar i slidan kunde det kanske ha varit frågan om ett sår som blödde? Då kan det nog blöda en del, i alla fall kännas som rätt mycket. Lite som ett sår i fingret kan blöda rätt mycket fastän såret inte är djupt eller långt alls. Ett lite redigare skavsår redan i de tunna och sköra slemhinnorna kan nog blöda - speciellt om man inte är kåt nog och alltså våt, töjbar och svullen nog för att vara beredd på penetrering. Då blöder det en stund och slutar sedan när såret börjar läka. Man har överlag bra läkkött i underlivet, så ett sår behöver inte kännas så mycket. Speciellt inte om det är längre in i slidan än de första 2 känsliga centimetrarna (man kan ju ha tampong utan att känna något, för längre in är det inte samma känsel som i mynningen), där kan man ju i princip ha fått ett sår utan att märka det. Är det alltså frågan om ett sår, så behöver du inte oroa dig. Men börjar flytningarna bli rikligare och underligare, så ska du fara och visa upp dig.
Annas kan man nog ha lite blödning i och med ägglossningen också, men vad jag nu hört om sådana mellanblödningar/droppblödningar så formligen rinner det inte ur en då. Kanske något förstadie till mens, att förspelet lite ruskade om i underlivet? Får du mens nu inom några dagar och flytningarna blir normalare igen, så kanske allt är normalt. Men fortsätter du oroa dig kan du ringa hvc och be om en tid för undersökning. Förklara då närmare vad som hänt.
Hoppas det ordnar sig - och smart att ta graviditetstest (alltid bättre att ta för säkerhets skull än att låta bli och kanske gå omkring och oroa sig).
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej! Jag är på jobb och tycker du fick ett bra svar av Liselott. :)
Som komplement skulle jag vilja tillägga att det säkerligen kunde vara en bra idé för er, ifall ni är i ett seriöst förhållande som ni vill satsa på, att påbörja hormonellt preventivmedel dvs p-piller eller p-ring. Fint att du gjorde graviditetstest men gillar inte riktigt att du vet om att risken finns att ha "gjort något dumt på fyllan". Jag rekommenderar att testa för könssjukdomar ifall du har annorlunda flytningar ännu i både lukt och färg.
Hör av dej om du behöver mera råd!
Med vänlig hälsning,   Annika        barnmorska - hälsovårdare