Yrsel
15.07.2023
Hej! Jag har under dom senaste månaderna när jag haft mens har jag känt mig extremt yr och det känns som jag endast kan ligga ner, och huvudet snurrar, jag har känt mig trött och flera gånger nästan svimmat i duschen. Är det normalt eller borde jag söka vård och vad för hjälp får man då? ...
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
20.07.2023
Hej,
Jag tänker att din yrsel kan ha med ett lägre blodtryck att göra? Inget farligt alls, men såklart jätte obehagligt!
Kom ihåg att dricka mycket, speciellt inför mensperioden och under mensperioden. Det finns tyvärr ingen direkt hjälp att få för lågt blodtryck, annat än att man själv behöver ta det lugnt vid uppstigning och kanske sitta på en pall i duschen om varmvattnet/duschen gör dig svag. När man duschar kan det bli lite som en syrebrist och det kan vara påfrestande. Om din yrsel beror på stor blödning, alltså att mängden blod som kommer vid mensen är riklig, så kan du få hjälp för detta! Det finns både medicin man kan ta precis inför/under mensen och sen kan även ett hormonellt preventivmedel hjälpa dig! Om detta kan vara fallet så kan du höra av dig och boka tid på närmaste preventivrådgivning.
Kram!
Malin