Menshuvudvärk
22.11.2017
Hej, jag brukar få huvudvärk just då jag ska få min mens och det brukar hålla i sig före jag får den och under, och det är en konstig huvudvärk inte som vanligt utan att de som bara "ligger" där i huvudet och stör och trycker lite. Kan det bero på mensen? Jag brukar ta en burana 400g och panadol 500g men oftast så far inte huvudvärken bort. Vad ska jag göra för att få bort min "menshuvudvärk"?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.11.2017
Hej.
Det är ganska vanligt att man kan få huvudvärk i samband med mensen, det kan bero på att hormonnivåerna ändrar i kroppen just då. Det är vanligt speciellt om man lider av migrän, men huvudvärk kan upplevas i samband med mensen även om man inte lider av migrän. En intressant sak är att huvudvärk räknas som ett symtom i samband med mensen ganska allmänt t.ex. i asien (tillsammans med värk, svullna och ömma bröst o.s.v.), medan man mer sällan talar om det här.
Det jag tycker att du skall göra är att vända dig till en läkare som kan skriva ut en mer effektiv värkmedicin till dig, d.v.s. inte nödvändigtvis en strakare medicin, men en medicin som biter bättre på just din smärta. Du kan antingen kontakta hvc eller boka en tid till din skolläkare.
Hoppas att du söker, och får hjälp.
Kram
Tessi