Menskopp!
09.03.2015
Hej! jag skulle vilja prova menskopp för jag har kraftig mens. men har några frågor först!
1.hur mycket kostar den och varifrån kan man köpa? 2. är det pinsamt att köpa såna, för jag är bara 13 ännu! 3. är de säkra, alltså det kmr inte förbi? 4. hur länge kan man ha på den? 5.(allmän fråga)ca. hur mycket mens blöder man på en gång och hur mycket rymmer den, alltså ca. hur många fulla koppar skulle det bli per mens? tack för ert svar decibel! :) tjejen

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
11.03.2015
Hej tjejen! Roligt att läsa dina frågor! Verkligen intressant att du med dina frågor lyckats pricka in allt som vi på Decibel har på våra informationssidor. Jag kan inte tolka det här på annat sätt än att informationssidorna är bra! :)
1. Den kostar 30-40 euro. Finns att köpa via nätet och på apotek.
2. Via nätet är det knappast pinsamt. Och alla kvinnor har mens så det kan väl inte vara så pinsamt att köpa menskopp då heller... Kan du be din mamma köpa ifall du inte vågar?
3. Ja. Ifall de är rätt storlek kommer inte mensblodet förbi.
4. Ett medeltal på 12 timmar. Du kan ex. ta ut och tömma och tvätta ur morgon och kväll.
5. Det finns i olika storlekar. Bekanta dej via nätet kanske innan du köper. Olika tillverkare har olika storlekar. Jag tror att du ska satsa på den minsta storleken. Samt att du troligen behöver glidmedel för att få den på plats. En kvinna blöder 0,5-1 dl mensblod vid varje mens.
Du kan läsa om menskoppen här.
Lycka till!  Med vänlig hälsning,   Annika     barnmorska - hälsovårdare