menskopp
05.02.2019
hej, jag undrar hur en meskopp riktigt fungerar. Hur länge kan man ha i den, vilken storlek skall man välja, måste man själv gå till ett apotek, kan den åka för högt upp? Batman5

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.02.2019
Hej.
Kommentaren du har fått på din fråga är så bra att jag egentligen inte behöver tillägga någonting.
Det som kan nämnas är att menskoppen kan sitta inne i upp till 12 timmar, vilket alltså innebär att du kan sova med den. Menskoppen bör kokas mellan varje användning, d.v.s. då du får mens så kokar du koppen för att den säkert skall vara ren då du lägger in den. Då du tar ut den för att tömma den räcker det att du tvättar den med vatten och tvål/rengöringsmedel.
Angående om koppen kan åka för högt upp så kan jag konstatera att koppen ju inte kan åka så högt upp att den skulle försvinna någonstans. Slidan är inte ett ändlöst hål och koppen slipper inte upp i livmodern. Men visst kan slidan också vara formad så att koppen kan vara svår att nå med fingrarna. Det man då måste komma ihåg är att alla underliv är olika - så de problem som framkommer i kommentaren gäller inte alls alla. Om koppen skulle åka så högt att den är svår att nå med fingrarna så kan man testa att sitta på lite olika sätt, t.ex. på huk eller med ena benet upp för att bättre komma åt. Det lönar sig inte att drabbas av panik för den kan som sagt inte försvinna i slidan.  Men man måste helt enkelt testa och se själv. Ofta tar det en tid att lära sig hur koppen fungerar innan användningen är problemfri.
Testa själv så får du veta hur den funkar på dig.
Kram
Tessi