Menskopp utomlands
10.03.2017
Hej!
Jag kommer åka utomlands i ett halvt år, och jag kommer bland annat att jobba som sim instruktör och då funderar jag lite hur jag ska göra med mensen. Jag har liksom aldrig känt mig trygg att simma med tampong, för de första två-tre dagarna har jag så rikligt med mens och efter att det läkte en gång i vattnet har jag aldrig velat simma igen med mens. Även jobbigt då man måste byta ut tampongen direkt efter..
Så nu har jag tänkt jag ska pröva på menskoppen, men hur säkra är dom egentligen, är dom mera säkra än tamponger och skulle det vara ett smartare val för mig kanske?
Då funderar jag även med rengöringen av den, kan jag tvätta den i kranvattnet som finns i Turkiet då är mera baktetierikt eller hur ska jag göra då jag ska rengöra den?
Och som jag förstått så behöver man inte ta ut den eftet man varit och simmat heller.
Finns det några nackdelar med menskoppen som man borde veta av?
Tacksam för snabbt svar :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.03.2017
Hej.
Menskoppen är etyt bra skydd, dels rymmer den mer blod än en tampong, dels är den snällare mot kroppen och den är mer kostnadseffektiv. Då du köper den är det en större utgift - men eftersom du kan använda samma kopp hur länge som helst egentligen så är den nog billigare i längden.
Koppen kan sitta inne längre än en tampong, och då det är läge så tar du ut den och tömmer den. Det finns en speciell tvättgel som man kan använda, och då mensen är slut så kokar man koppen och då är det bara att låta koppen ligga tills nästa gång. Jag tror inte att det skall innebära några problem att kranvattnet inte är lika rent i Turkiet.
Koppen borde nog gå att använda då man simmar och badar, men det lönar sig säkert att bekanta sig lite med den på förhand eftersom det precis som med allting annat kan kräva lite övning i hur man skall sätta in den för att den sitter på plats o.s.v. Eftersom koppen inte suger i sig badvatten så är det inte lika petigt med att ta ut den efter att man badat som det är med tampong.
Billigast kommer du kanske undan om du köper koppen via nätet, t.ex. här. Där kan du också köpa rengöringsmedlet.
Lycka till!
Kram
Tessi