Menskoppen råkade veckla ut sig vid slidmynningen och nu har jag ont och blöder
18.03.2018
Hej!
Jag är en ganska nybliven menskoppsanvändare och det har gått helt okej. Mest problem har jag ändå med att få in den och få trycket att släppa när den ska ut. Imorse när jag skulle sätta in den råkade jag tappa greppet om den när den bara var en liten bit in, och den vecklade såklart ut sig och det tog så jädrans ont så det var klokt. Tog ut den och lade in den igen och tänkte inte mer på det, förutom att det verkade som att den läckte lite - vilket det inte brukar göra för mig. Två timmar senare när jag ska kissa känner jag en outhärdlig brännande smärta till den gräns så det kommer tårar och jag bestämmer mig för att ta ut menskoppen, och jag ser att det inte bara är mensblod där utan också vanligt blod.
Min fråga är nu vad jag riktigt råkade göra där när den vecklade ut sig just vid öppningen, vad är det jag har skadat och kan det vara allvarligt? Borde jag kolla upp det eller kan jag lita på att det läker och går över av sig själv? Finns det något jag kan göra? Mensfantasten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.03.2018
Hej.
Aj.
Det låter otrevligt. Men knappast farligt. Det låter som att menskoppen då den vecklade ut sig snabbt skar upp ett litet sår nånstans vid din slidmynning. Såret gör säkert ont och blöder, men min gissning är att det läker snabbt. Slidan har egentligen en alldeles fenomenal förmåga att läka. Om du tänker på hur vanligt det är att kvinnor spricker i samband med förlossning - och hur såren sen läker ihop igen (ja, i vissa fall blir man sydd - men det är ju inte sytråden som gör läkningsprocessen så otroligt fin.)
Så jag tror att du kommer att läka ihop alldeles fint inom några dagar. Jag gissar att det bara blödde i kanske två dagar, sen kan det ännu vara lite ömt eller t.o.m. klia lite. Men efter det borde det reda upp sig. Om du har möjlighet så kan du försöka sova utan trosor (det kan ju vara trixigt om du ännu har mens, men förutsatt att det har slutat nu) Så får ditt underliv frisk luft - vilket alltid är bra för läkningsprocessen. Annars gäller det bara att hålla området rent (vilket du ju inte kan eller ska göra så mycket åt med tanke på att såret sitter på insidan.) Sen gäller det bara att ta det lugnt och vänta.
Skulle det bli värre, smärtan öka - blödningen fortsätta eller om du skulle få andra symtom så kan du kontakta en läkare eller preventivrådgivningen. Men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Du har säkert redan hört det men menskoppen kommer ut lättare om du trycker ihop den då du tar ut den, då bryts trycket som håller koppen på plats och man måste inte "dra". Om man lägger lite kokosolja på kanterna av koppen är det lättare att få in den och få den på plats.
Sköt om dig och jag hoppas på en snabb läkning :)
Kram
Tessi