Menskoppen vill inte?
21.04.2016
Jag blir förbannad på min menskopp. Den läcker, den vecklar inte ut sig och det tar ont att ta ut den!
1. Jag hade förr problem med att få menskoppen att veckla ut sig, men nu gör den det. Tror jag. Asså det går inte att påta in ett finger o känna eller att snurra runt koppen, är det ens möjligt? Ja, ett barn ska kunna komma ut där så tekniskt sätt så borde ja kunna få in mitt finger dit men nä, det går inte att påta in ett finger och än mindra att ta tag i koppen och få den att snurra. Jag brukar känna med fingret runt koppens botten men jag vet ju då inte om den har vecklat ut sig där uppe.
2.Det tar jätte ont att ta ut den! Läste nog att antigen är man spänd eller så är det vakuum där. Nej, det finns inte vakum för på något sätt för ja in flera fingrar vid botten av koppen och klämmer åt, att jag är spänd tror jag inte på eftersom jag fokuserar på att fösöka gräva efter en menskopp. Är jag trång eller nåt?
3. Det läcker. Nej, jag vet inte alls om koppen är full pga att när jag använder min speciella teknik och klämmer ihop koppen forsar ju allt ut och om det finns något kvar kommer det ut då koppen är ute. Hur skulle allt blod lämna i en kopp, är det ens möjligt? Men iaf, om koppen är full, hur är det ens möjligt att det börjar läcka då koppen sitter fast med vakuum? Hur kan blodet komma förbi en kopp som sitter stenhårt inne i en?
4. Eftersom koppen börjar läcka måste jag ju ha trosskydd o då kunde ja ju lika gärna slänga menskoppen och använda en binda. Som sagt kan jag omöjligt säga om koppen var full då det hade börjat läcka men det är irriterande! Jag hatar inte mens, mens e ok men det är att byta mensskydd jag _hatar_. Jag vet inte varför fast jag antar att det är för att det är mycket man ska göra, man kan som int ba dra ut en tampong osv. Därför köpte jag en menskopp, för att inte behöva byta den på fleeeera timmar, men nu måst ja ju tydligen tömma koppen efter 2h eftersom det läcker (en gång läckte den efter 6h, ibland inte, idag efter 4h), stå ut med smärta efter att ha fösöka få ut den i 3-10 minuter, koka den/använda servetter, påta in den (uppleva smärta), gräva och fösöka känna om den sitter som den ska, tvätta händerna för tredje gången. Det är trippelt så
jobbigare än tampong!
Menskopp är jätte bra för mig, som tävlingssimmare men vad tror ni, är min fitta skapt för tamponger istället för menskopp?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2016
Hej.
Oj vad mycket lättare din fråga skulle vara att svara på om vi fick diskutera eller chatta istället, men nu får vi finna oss i att situationen är som den är.
Tråkigt att din menskopp krånglar. Nå, alla sajter på nätet skriver ju att menskoppen är det bästa som kommit på de senaste 100 åren osv, men jag tycker att det skulle vara jättekonstigt om den faktiskt skulle passa alla. Vi är trots allt skapta olika, så är det helt enkelt. Jag vet inte hur ditt underliv är skapt och därför kan jag inte uttala mig om huruvida menskopp är rätt eller fel för just dig. Det måste du ta reda på själv.
Min första fråga är om du normalt blöder mycket? Du har helt rätt i att allt blod omöjligt skulle hållas kvar i koppen om man trycker på koppen så att vacuumet bryts. Det jag nu funderar över är helt enkelt om koppen kan tänkas vara helt full och att det är därför den läcker? En annan möjlig anledning till dina "problem" kunde ju vara att koppen är fel storlek?
Jag har hört andra som har sagt samma sak, att det gör ont att ta ut koppen även om de brutit vacuumet. Jag kan inte direkt svara på vad det beror på. Min teori är att det trots allt är ettganska stort och förhållandevis hårt föremål som skall plockas ut, så jag tror helt enkelt att kroppen är lite oförberedd och att det därför gör ont. På samma sätt som att det antagligen skulle göra ont om man bara mitt i allt ploppade in koppen. Som det är nu så brukar man ju ändå sätta in den sådär lite försiktigt, så jag tror att det kanske kunde gå lite lättare om man också försökte ta ut den lite varsammare. Kanske kunde man överväga att lägga lite glidmedel på fingrarna så att slidöppningen skulle vara lite halare då man tar ut den? (glidmedel kan du köpa i nästan vilken butik som helst, på apoteket eller på nätet) Jag har alltså inget absolut svar, utan försöker komma på olika eventuella orsaker och lösningar. Nästa gång du tar ut koppen kan du ju försöka fundera över exakt vad det är det gör ont, och om man t.ex. med glidmedel kunde undvika det.
Koppen skall ju inte föras riktigt lika högt upp som en tampong, så bara den är på rätt ställe så borde den nog veckla ut sig. Jag vet inte hur det är med att snurra runt koppen o.s.v. utan tror ju att det säkraste tecknet på att koppen isåfall är på rätt ställe och har vecklat ut sig är att den inte läcker. Vilket du skriver att den gör i ditt fall. Alltså är det ju någonting som inte stämmer. Jag tror ju att det här med menskopp inte nödvändigtvis alls är så lätt som "alla andra" påstår att det är. Det handlar säkert mycket om att lära sig hur den egna kroppen funkar och att ha tålamod.
Försök att ta en ganska avslappnad attityd till din menskopp. typ - "Nu skall vi testa dethär och se hur min kropp fungerar". Du kokar alltså din menskopp en gång innan du får mens, eller sen då din mens är förbi. Du behöver alltså inte koka den under pågående mens utan då räcker det med att du tvättar den.
Ta lite glidmedel och lägg på koppen på samma gång som du viker ihop den. Då är det lättare att få in koppen och den hittar lättare sin plats. Beroende på hur man är byggd måste man ibland klippa bort en del av eller t.o.m. hela den lilla tappen eftersom den annars kan kännas obekväm och irriterande. Sen tycker jag att du skall följa med. Om du vet att du blöder massor under de första dagarna så kanske du måste tömma den oftare än var fjärde timme. Det finns ju tyvärr ingen naturlag som säger "du skola inte behöva justera mensskydd på 8 timmar". Alla är olika och man får ju anpassa sig enligt det. Oftast behöver man ju ändå gå på toaletten oftare än var fjärde timme så då kan man ju passa på och tömma koppen på samma gång, så ser man ju hur mycket man har blött på basen av hur full den är, och kan med tiden lära sig ungefär hur länge man kan vänta mellan tömningarna.
Då du tar ut den föreslår jag att du skulle använda lite glidmedel på fingrarna eftersom det kanske skulle göra mindre ont då.
Jag tycker att det känns som att menskoppen ännu är så pass "ny" att det inte ännu har kunnat tas hänsyn till att alla kvinnors underliv är lite olika och att det därför kan ställas olika krav på kopparna. Det skulle vara så bra om koppen funkade, både för att den är praktisk (då den funkar), för att den är miljövänlig och snäll mot slemhinnorna och plånboken. Men jag tycker inte att du skall ge upp ännu trots att du är lite frustrerad, håll ut och testa lite till. Skriv gärna in om du kommer på något bra knep eller någonting som funkar/inte funkar just för dig.
Beklagar att jag inte har något exakt svar att ge dig. Men jag tycker att alla menskoppsanvändare kunde skriva in och berätta om sina erfarenheter och knep så kan vi förhoppningsvis lära oss av varandra :)
Kram
Tessi