Mensvärk
16.03.2019
Hej! Har mens nu just och har jätte kraftig mens värk. Jag har ont bara i nedredelen av magen och lite i nedre ryggen Men mest i magen. Har mensvärk bara typ 1-2dagar före mensen och typ 1-2dagar under mensen och det är inte ens allti jag har mensvärk under mensen de konstigt elr? Har haft mens nu i ca3 år och nu under senaste året har jag fått mensvärken. Tar panadol/paramax till värken(tåål inte av burana/ibuprofen stav) Vad kan jag annat göra för att under lätta värken när de är som värst? Bara ja

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.03.2019
Hej,
Det 'är ganska vanligt att mensvärken kan variera från en gång till en annan. Ibland har man mer ont och ibland mindre. Man kan ta Paracetamol precis som du gör, men du kan även be en läkare sriva ut receptbelagda värkmediciner till dig om det känns som att inte panadol hjälper. De receptbelagda medicinerna är inte nödvändigtvis så mycket starkare, men de kan vara bättre på att motverka just mensvärk.
Andra saker som kan hjälpa är fysisk aktivitet, t.ex. promenader eller att duscha varmt eller vetedynor mot magen. Mensvärken känns olika för olika tjejer så det gäller nog mest att hitta det knep som hjälper just dig - oavsett vad det är.
Men vill du testa på en annan värkmedicin så kan du boka en läkartid vid hvc eller hos skolläkaren.
Kram
Tessi