mensvärk utan mens
10.12.2014
Hej! Har nu haft mensvärk i fyra dagar och min mens är två dagar sen. Detär gganska ordentligt med värk och jag börjar bli lite orolig över om det är cystor eller något efter som det gör så ont. Vad tror du?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2014
Hej.
Det är inte så enkelt att svara på din fråga då jag inte vet någonting alls om din hälsotillstånd i övrigt. (om du annars brukar vara regelbunden, om du använder något preventivmedel, om du har haft oskyddat sex, när du senast varit på gyn. undersökning o.s.v. o.s.v.)
På basen av det du skriver kan jag ju inte med säkerhet säga att det inte är en cysta, men lika lite kan jag säga att det är det värken beror på. En cysta är alltså en vätskefylld blåsa, och dessa kan uppkomma på olika ställen i kroppen, men för kvinnor ofta på t.ex. äggledarna. Oftast vet kvinnan inte alls om att hon har cystor, men ibland kan de ge symtom, t.ex. smärta eller menstruationsrubbningar.
Men om detta är första gången som din mens är sen och du har mensvärk utan att mensen ännu har börjat så tror jag inte att du behöver vara orolig. I sig är det att mensen är sen och att du har ont inte onormalt - nästan alla kvinnor har någon gång menstruationer som avviker från det "normala". Men om smärtan håller i sig eller blir värre, och om mensen även i fortsättningen är hoppig så tycker jag att du skall kontakta en läkare eller gynekolog som kan undersöka dig och vid behov göra en ultraljudsundersökning med vilken man kan se om det finns några cystor.
Sköt om dig!
Tessi