Min första mens
11.01.2014
Hejsan! Jag fick min första mens igår, det såg då ut som lite brunröd flytning. Men senare blev det mera blodlikt och nu har den börjat avta (för stunden ;)) Jag och min mamma har aldrig pratat om sånt här med varandra och jag vill ju självklart säga till henne att den har kommit. Jag funderar på hur jag ska säga det, det som jag tror nu är såhär: Mamma, jag fick ngt igår.. (Vill inte säga det rätt ut) Något som alla kvinnor får en gång i månaden. Vad tycker ni om det? Förslag? :) Lix

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
13.01.2014
Hej!
Grattis till första mensen! Många har lite blandade känslor när första mensen kommer, vissa kanske tycker att det samtidigt är spännande att börja färden mot att bli vuxen och lite skrämmande med det okända och just att hålla på att bli vuxen. Men mens är något så naturligt och en del av dig själv nu, så det är bara bra att försöka bli kompis med mensen. Det lönar sig att läsa på om mens - ju mer man vet, desto mindre okänt och osäkert känns det. Kolla tex här på Decibel vad vi har skrivit om Mens!
Jodå, visst kan du säga så där åt din mamma! Men vet du, det är nog inte så himla stor skillnad HUR du säger det! Hon är ju också kvinna och vet ju precis vad det är frågan om - och mens är som sagt något så naturligt att det är helt onödigt att tycka att det är pinsamt eller skamligt! Om ni inte brukar kunna tala om sådana här saker med varandra, så kanske din första mens kan ge en möjlighet till att få igång sådana samtal med varandra? Inte för att man absolut måste kunna tala med sina föräldrar om intima saker, men att mamma är införstådd med situationen kan vara skönt. Både när man behöver köpa mensskydd, måste tvätta sängkläder ifall det läckt igenom och när man har mensvärk och skulle vara i behov av lite medkänsla ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna