Minipiller funderingar!
27.06.2017
Hellou,
Har haft himla problem med mensen ett längre tag och började därav med minipiller (DESOGESTREL SANDOZ ) i hopp om att inte behöva gå å vänta på mensen i endera 2 veckor ellr 3månader samt spy och inte kunna göra nått under mensen.
Första två veckorna på första kartan gick bra, hade ömma bröst men inga andra biverkningar, nu har jag däremot blött i två veckor. Inte mycke och rikliga blödningar men tillräckligt för att ja kan använda binda/tampong.
E de helt normalt?
Har försökt läsa om pillret och blivit å fundera på en del saker som ja hoppas ja kan få svar på;
1. Är mitt minipiller ett minipiller ellr ett sp kallat mellan piller?
2: va e liksom skillnaden mellan dessa piller?
3. Va e skillnaden mellan desogestrel sandoz och ceracette(stavning?)? Innehåller väl samma verkningsämne så är skillnaden bara tillvekrkare? Kan de möjligen passa mig böttre?
Ska ja bara fortsätta äta pillren och hoppas blödningarna ger med sig elr borde jag ringa och kolla upp de? Vet att många säger att man ska testa i 3månader innan man kan säga att de inte passar en men ja vet med mig själv att ja int Kmr stå ut med att blöda så länge.
En sista sak, hur viktigt är det med tiden? Kan dessa blödningar bero på att jag bytt tid efter första veckan, och kan man verkligen få mellanblödningar för en timme hit eller dit?
Hoppas ja int skrivit allt för råddigt, :)
Tacksam för snabbt svar Förokreatuvförnamn

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2017
Hej.
Det är Helt normalt att blödningarna blir lite hoppiga och opålitliga, speciellt i början, med mini-piller. Eftersom du ännu har ätit dem så pass kort tid så är det inte ännu att tolka som att de inte passar dig. Det kan hända att dina blödningar fortsätter att vara oregelbundna - men det kan också hända att det är bara under den första månaden eller första två månaderna. Man måste helt enkelt vänta och se.
De piller du äter är mini-piller. Mellan-piller förhinadrar (likt p-piller) ägglossningen, medan mini-pillret förhindrar graviditet genom att det gör slemmet i livmoderhalsen tjockare så att spermierna inte kan ta sig in i livmodern.
Desogestrel Sandoz och Cerazette är i princip helt samma medicin, med samma mängd verksamt ämne. Så det är endast namnet som skiljer dem åt. Därför skulle de båda sannolikt fungera på exakt samma sätt för dig.
Med mini-piller är det viktigt att pillret tas på samma tid varje dag, tidsmarginalen är tre timmar. Medan tidsmarginalen för p-piller är 12 timmar. Jag kan inte svara på huruvida blödningarna är intensivare för dig p.g.a. att du har bytt tid för pillret, men om det är inom 3 timmars-marginalen så är det knappast det som är orsaken.
Jag tycker att du skall försöka hålla ut, jag förstår att det är jobbigt att gå omkring och småblöda hela tiden, och mitt bästa tips för det är att skaffa en menskopp. Man blir lätt lite öm och irriterad i underlivet om man hela tiden måste gå med tampong eller binda - men en menskopp löser det problemet och är i längden snällare även mot miljön och ekonomin.
Givetvis kan du också ringa och tala med dem på preventivrådgivningen, men jag tror att de kommer att säga samma sak. Håll ut i några månader och se om det löser sig av sig själv.
Kram
Tessi