Oregelbunden mens
21.04.2019
Hej, jag har gjort abort två gånger, en gång när jag var 15 och nu igen när jag var 20. Min mens har börjat bli oregelbunden och kommer lite när som helst, även om jag tar p-piller. Jag får ofta kraftiga mellanblödningar och jag kan ha mens två gånger på en månad, med ca 10 dagars mellanrum. Jag börjar fundera om det kan vara något fel eller om detta händer andra också?
Mina blödningar verkar börja efter jag har sex med min pojkvän, som att det skulle typ trigga igång blödningen?
Tack för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.04.2019
Hej.
Jag tycker att du skall ta kontakt med preventivrådgivningen eller med en gynekolog. Först och främst tycker jag att det borde kollas upp att du inte har några könssjukdomar. I samband med abort testas man för klamydia, men om det är ett tag sedan din senaste abort så kanske du har smittats först efteråt. Oregelbundna blödningar, och mellanblödningarna som du beskriver kunde eventuellt bero på klamydia.
Givetvis kan det också vara bara mensen som är oregelbunden, men om du använder p-piller (?) så brukar det inte förekomma lika mycket eftersom pillren håller hormonnivåerna ganska jämna.
Ett alternativ kan också vara någon infektion i slidan. Men hur som helst så tycker jag att det bästa skulle vara om du kontaktade en gynekolog som fick undersöka dig och lägga remisser till provtagning.
Kram
Tessi