Orolig för graviditet
15.04.2015
Hej!
För ungefär tre veckor sedan (30mars) hade jag samlag då preventivmedlet (komdom) gick sönder.
Jag äter inte på piller och killen kom inuti mig. Jag är 17år.
Dagen efter tog jag ett akut P-piller.
Nu har min "mens" kommit tre dagar tidigt, och är brun blandat med vanligt mensblid. Jag har mensvärk också.
Allt är normalt förutom att den är brun och tre dagar tidig.
Har inte haft några andra gravidsymptom, inte illamående, och i magen elr så.
Kan jag vara gravid eller är detta normalt?? Elisabet

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
15.04.2015
Hej Elisabeth! Risken att du ska vara gravid är nog miniminimal. Du tog akutpillret i tid. Och du har fått din mens. Jag tror att det är akutpillret som lite råddade bort dina hormoner och som sedan gör att din mens kom lite tidigare.
Ifall du är jätteorolig kan du gärna ta ett graviditetstest. Faktum är att det rekommenderas att man tar ett graviditetstest 3 veckor efter akutpillret. Eftersom akutpillret inte är ett abortpiller utan endast förhindrar ägglossning. Men att du fick mens 3 dagar för tidigt tyder ju på att akutpillret skulle ha funkkat.
Ifall du är i ett fast förhållande som ni har bestämt er för att satsa på skulle det kanske vara läge att fundera på hormonellt preventivmedel såsom p-piller, p-ringen eller spiral? Jag rekommenderar att ni testar er för könssjukdomar innan ni bokar tid till en barnmorska/läkare för preventivmedelsbesök. Det här för att ifall det senare i ert förhållande skulle dyka upp könssjukdomssmitta brukar det leda till misstankar om otrohet - trots att smittan kan ha funnits där redan innan ni blev ett par.
Med vänlig hälsning,  Annika    barnmorska - hälsovårdare