Orolig om jag inte får mens på mina sockerpiller?
07.05.2018
Hej! Jag har tagit p piller i 2 månader nu och nu är jag på den andra månadens sockerpiller, jag har tagit sockerpillerna i 2 dagar och jag har inte fått min mens.. har haft lite mensvärk då och då men det blir inte något i trosan! Jag har inte haft sex 4 dagar innan jag började med sockerpillrerna den här månaden heller, jag tror inte att jag är gravid för jag har följt instruktionerna från första början och tagit pillerna samma tid, ibland har det gått 40 minuter eller en timme på helgen då jag sovit lite längre. Blir ändå orolig nu eftersom jag inte får min mens på sockertabletterna, förra månaden fick jag det när jag tog dom. Borde jag vara orolig för om jag är gravid om inte jag får mens på mina sockerpiller??? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.05.2018
Hej.
Först och främst. Det är inte dina sockerpiller som "gör" så att du får mens. Sockerpillren innehåller inget verksamt ämne alls, utan de tar du för att hålla uppe vanan att ta piller alla dagar. De kallas alltså sockerpiller för att det är ungefär det de innehåller (inte bara socker då, men ingen medicin heller.)
Anledningen till att mensen kommer är för att du inte tar dina p-piller. Men eftersom det är bara din andra månad med p-piller ännu så tycker jag inte att du skall stressa upp dig över det. Det kan ta tid innan hormonnivån sjunker så mycket att den "släpper fram" mensen. Och så länge du vet att du har tagit dina p-piller alla dagar så behöver du inte oroa dig över att du skulle vara gravid.
Om din mens inte har dykt upp ännu så tycker jag att du skall testa dig, men annars är det nog bara att ta det lugnt. Kroppen är ingen maskin, inte ens med p-piller. Så den påverkas hela tiden av allting man gör, och oftast får man inga svar på varför mensen kan vara några dagar för tidig eller några dagar för sen.
Ingen stress.
Kram
Tessi