Piller dosering
09.07.2018
Hej, jag har fått Primolut nor 10mg utskrivet för typ ett år sedan och har fortfarande kvar några jag tänkte använda. På klisterlappen står det; 1/2 tablett 2-3ggr dagligen enligt info på bipacksedel.
Jag har tappat bort bipacksedeln så vilken dosering borde jag ta?
Jag väger 47kg och är 172cm om det påverkar och skall ta pillret i 9 dagar (med de 3 dagarna före mensen inräknad)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.07.2018
Hej!
Ingen fara, alla bipacksedlar finns även på nätet, på svenska oftast på FASS, här är Primolut-Nor:s https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19640429000038. Jag läste igenom och förstår det som så, att du ska ta en halv tablett 2-3 gånger dagligen. Lite luddigt att det står 2-3 gånger per dag, så gör som du gjorde förra gången (om det funkade som du ville).
Det har tydligen ingen som helst betydelse hur tung/lång du är, åtminstone hittar jag inget i bipacksedeln om det. Eventuellt kan ju läkaren redan ha tagit hänsyn till det, men jag tror mer på att det är som med p-piller, där samma dos gäller oavsett storlek.
Med "enligt info på bipacksedel" tror jag läkaren menade att du ska följa instruktionerna i bipacksedeln tex ta pillret med vatten och börja tre dagar före beräknad mens.
Kram, Liselott