Plötsligt kortare menscykel?
08.12.2017
Hej!
Min mens har gjort en totalomvändning på sistone. Har alltid haft regelbunden menscykel på runt 28-30 dagar men nu plötsligt är den bara (exakt) 21 varje gång. Bör jag på något vis vara orolig över detta? 21 dagar är ganska kort, känns som jag har mens hela tiden. Blöder också mindre än förr och har inte lika mycket smärtor, vilket förstås är positivt. Tycker bara det är konstigt då den varit stabil i flera år och nu plötsligt bytt ”rutin”.
Tack på förhand!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2017
Hej.
Mensen är ett himla kompicerat system, som ganska utan förvarning kan hoppa till och börja uppträda konstigt. Det behöver inte betyda att någonting är fel, och oftast får man inte veta vad som orsakar det. Det kan vara nån liten hormonell obalans till följd av att man har stressat eller sovit sämre. Även sjukdom eller andra mediciner, speciellt akut p-piller påverkar saken.
Har man t.ex. tagit ett akut p-piller så är det ganska vanligt att mensen blir lite krånglig en tid framöver. Det är ingenting man behöver oroa sig över, men om mensen uteblir helt så finns det anledning att testa sig för graviditet.
Om din mens skulle krångla även i fortsättningen, d.v.s. om du ännu om ett par månader har lika kort cykel så kan du kontakta en läkare. Men kan då försöka flytta rutinen tillbaka genom hormoner. Men jag tror att det kommer att ordna upp sig av sig själv. Speciellt med tanke på att du tidigare varit så regelbunden så tror jag nog att din kropp eftersträvar att hitta tillbaka till samma rytm.
Ingen panik. Bara att chilla och följa med.
Kram
Tessi