Plötsligt riklig mens
13.04.2015
Hej, varje gång jag har haft mens har det varit i normala mängder till och med mot det mindre hållet. Men senaste gång hade ja så rikli mens att de blödde igenom efter en timme. Jag kan ju inte behöva gå och byta varenda halvtimme? Jag åkte hem från skolan p.g.a detta. Finns det något att göra för att slippa så riklig mens eller var det bara en engångs grejj eftersom jag förut aldrig har haft så mycket? Ska snart ha mens igen och är orolig för att det sk blöda så mycket så jag inte kan vara i skolan:/ H

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
14.04.2015
Hej H!
Vår egen hälsovårdare-barnmorska Annika kommer i jobb här på Decibel imorgon onsdag och svarar på din fråga då!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej H! Vad jobbigt! Så här kan det nog vara. Tyvärr vet man inte alltid orsaken. Ibland kommer det bara vid en mensblödning och ibland kan det vara så några månader i rad och sen minska ner igen. Trots att man inte gör livsstilsförändringar och utan att man kan hitta orsak. Du berättar inte om du hade värre mensvärk samtidigt också eller inte... Men ofta kramppar livmodern mera och man kan ha rätt rejält sjukt i magen.
Har du tillräckligt stora mensskydd dvs tamponger eller bindor? Köp hem större storlek så du har att ta till ifall det skulle hända sig igen. Ett annat tänkbart alternativ är ju att ha både tampong o binda samtidigt - åtminstone i skolan när du inte kan springa på wc när som helst. Att byta varje halvtimme - timme är ju hopplöst! Har du testat menskoppen? Den skulle säkert ha varit praktisk. Men kräver lite övning...
Lycka till! Med vänlig hälsning,  Annika     barnmorska - hälsovårdare