Pms
18.11.2019
Hej. Jag får väldigt jobbig pms påde före och efter mensen. Jag blir väldigt ledsen och måst väldig dåligt. Jag få mer ångest än vanligt och tycker jag är fruktansvärt ful och skäms över mej själv. Jag mår så pass dåligt att jag får självmordstankar och även ibland skadar mej själv. Det är oftast värst en vecka före mensen men mår även dålit under och några dagar efter mensen. Jag känner mej så ensam, arg, ful, sviken, ledsen, bortglömd, äcklig, jobbig m.m. Jag vill inte ha det så här.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.11.2019
Hej,
Det låter verkligen tungt det du beskriver, och det tunga är ju att det återkommer varje månad - och även om man VET att tankarna beror på PMS och att de inte är "verkliga" så känns de givetvis jätteverkliga då man är mitt i det.
På basen av det du skriver så låter det som att du eventuellt lider av PMDS (Pre-menstruellt dysmorfiskt syndrom). Det är så att säga en mer allvarlig form av pms som påminner mer om depression. Tankarna du beskriver om värdelöshetskänslor och självförakt förekommer ofta vid PMDS. Du kan googla på det så lär du dig mer.
I vissa fall kan man behandla PMDS med p-piller (T.ex. YAZ) eller med depressionsmediciner (SSRI, t.ex. Citalopram).
Jag tycker att huvudsaken skulle vara att du ringde och bokade en tid till en gynekolog så att du fick tala med någon som förhoppningsvis förstår och kan göra någonting åt saken. Läkare är inte alltid så förtjusta i då man själv kommer och föreslår en diagnos, och givetvis kan jag inte ställa någon diagnos alls på basen av det du skriver - men jag tycker att du skall nämna PMDS så att gynekologen förstår att detta är mer allvarligt än "vanlig" pms.
Ring till preventivrådgivningen och boka en tid till gynekologen. Berätta om ALLA dina symtom så att hen verkligen förstår. Jag hoppas att du får hjälp.
Kram
Tessi