Primolut, mens osv
19.01.2015
Är det sant att man kan få akne av primolut och att man kan gå upp i vikt av det? Hur vanliga är dessa biverkningar? Om ens mens är lite oregelbunden, hur ska man då veta när man ska börja äta primolut? Hur kan man räkna ut när man kommer få mens nästa månad och månaden efter det osv? Ss

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
20.01.2015
Hej Ss! Ja du har nog lite rätt angående Primolut. Gällande viktökning är det > 1% av de som använt Primolut som haft problem med biverkningar såsom viktökning. Oftast används Primolut i kur-form vilket då gör att viktökningen sällan är betydande. Gällande acne och Primolut är det < 1% av kvinnorna som fått biverkningen.
Vid oregelbunden mens används ofta Primolut i kombination med ett östrogen-preparat. En vanlig dos vid utebliven mens är ½ tabl (dvs 5 mg) 1-3 ggr/dag under menstruationscykelns 16.-25. dag. Men det här är individuellt och något som läkaren avgör för dej personligen. Det är också att följa läkarens order för när man ska inleda medicineringen. Oftast följer man sedan en 28 dygns menstruationscykel och kan lätt räkna ut nästa menstruationsstart.
Du behöver alltså vända dej till kommunens preventivmedelsrådgivning på hvc eller privat gynekolog.
Lycka till!     Med vänlig hälsning,    Annika   barnmorska-hälsovårdare