Problem med p-plåster och mens
20.05.2018
Jag använder p-plåster och velade hoppa över mensen men det gick inte nu har jag haft mens i lite mer än två veckor men har fortfarande plåstret på spelar det någon roll och ska jag ta bort det en vecka och sen sätta ett nytt? Hur ska jag göra? Smiley

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.05.2018
Hej.
Om man vill hoppa över sin mens med plåster så skall du ju byta till ett nytt plåster utan att ta paus, du skall med andra ord inte fortsätta med samma plåster eftersom hormonhalten i det plåstret då inte längre har tillräckligt hög halt hormoner, så då är du dels inte skyddad för graviditet och din mens börjar antagligen ändå - eftersom plåstret så att säga redan är använt.
Så om du har haft samma plåster i 5 veckor nu (???) så tycker jag att du antingen byter plåster nu, eller håller din paus nu och sedan lägger ett nytt. I båda fallen måste du använda kondom under den första veckan med ett nytt plåster ifall du har sex eftersom din paus nu har räckt i två veckor.
Jag hoppas att du förstår hur jag menar :)
Kram
Tessi