Räkna mensdagar
12.04.2015
Hej Decibel!
Jag har en snabb liten fråga om hur man räknar mensdagarna bara
Räknar man spottings innan mens som mensens första dag? Eller räknar man första dagen när mensen verkligen kommit igång? Och i slutet på mensen, räknar man spottings där som mensdagar?
Min senaste cykel såg ut som följande:
1a dagen: spottings och molvärk sent på kvällen
2a dagen: normalt flöde, nästan åt det rikligare hållet
3e dagen:
Typ normalt flöde mindre än dagen innan
4e dagen:
Väldigt sparsamt, brunt blod, typ nästan inget, här trodde jag att det slutat
5e dagen: spottings, väldigt lite
Frågan är hur lång jag ska räkna denna mensen? Ska jag räkna den som fem med alla spottings och så, eller bara som två? Mensan

Ungdomsinformatören Liselott svarar
14.04.2015
Hej!
Därom tvista de lärde, hur man riktigt ska räkna mensdagarna. Men när behöver man egentligen veta?... För att kunna förutsäga när man ska få nästa mens (förutsatt att man är någorlunda regelbunden)? Då kan det ju vara skäl att räkna med första dropp-dagen, eftersom man behöver ha mensskydd med sig då. När man vill bli gravid? Då räknas nog första ordentliga blödningsdagen både vad beträffar nästa ägglossning (till exempel när man vill använda ägglossningsstickor för att se vilken dag den infaller) och när man väl är gravid och beräknad födelsedag ska räknas ut. När man vill börja med ett preventivmedel? Då är det nog första ordentliga dagen man ska räkna ifrån (alltså tex ta första p-pillret första dagen med normalt flöde). Personligen kanske jag skulle säga att du har en 3 dagar lång mens (i alla fall i exemplet du gav) - någon annan kanske räknar annorlunda. Sparsamt skulle jag nog räkna med, men inte spottings, speciellt inte efteråt eftersom det liksom mest är "eftersläntrarna" som sköljs ut då med flytningarna. Som sagt, orsaken till varför du behöver veta är nog det som bestämmer räknandet.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott