RE: Tampong
18.05.2016
Se min tidigare fråga! 4 timmar efter jag provat tampong första gången får jag stegring, värk i kroppen och vill spy-har det här något samband??? Jag blir ju livrädd att jag har fått i mig någon bakterie och blivit sjuk. Svara snabbt!!!!!!! X

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.05.2016
Hej.
Nu svarar jag alltså på båda dins frågor i samma svar så att vi får det lätt överskådligt och på samma ställe.
Nå, du tappade alltså din tampong, som ännu var inlindad i plastet på ett smutsigt ställe. Sedan tog du bort plastet och lade in tampongen. Och efter att tampongen varit inne i 4 timmar började du må dåligt, vill kräkas och har värk i kroppen.
Nej, jag tror inte att dina symtom beror på tampongen. om du tänker på andra saker som potentiellt sätts in i slidan (t.ex. penisar, för att nämna en) så är ju inte de heller direkt sterilt rena alla gånger. Och det händer ju faktiskt ganska ofta att man genom alldeles vanliga samlag får bakterier överförda från äntarmsöppningen till slidan - och för det mesta är det värsta som kan hända att man får en infektion i slidan som kan orsaka ökade flytningar, dålig lukt, urinvägsinfektion eller liknande. Men betydligt oftare får man inga symtom alls eftersom slidan faktiskt är ganska bra på att ta kål på skadliga bakterier som försöker ta sig in.
Jag tror alltså inte att du ens med flit skulle lyckas dra på dig TSS på 4 timmar. Det är helt enkelt inte sannolikt. TSS är en förkortning av Toxic Shock Syndrome, ett väldigt ovanligt om än allvarligt tillstånd (infektion) som kan uppstå om man låter tampongen sitta inne för länge. Men nu talar vi alltså om mer än 8 timmar, och ändå är det YTTERST sällsynt.
Så oddsen att du skulle ha hunnit utveckla TSS som skulle ha gjort dig så sjuk att du blev illamående och febrig efter att ha låtit en tampong sitta inne i 4 timmar är väldigt små. Det är betydligt mer sannolikt att dina symtom beror på att du råkat insjukna i en magsjuka som ger samma symtom.
Givetvis skall man ju inte slarva med hygienen då det gäller tamponger. Så i fortsättningen skall du nog se till att tvätta händerna innan du sätter in tampongen om den har fallit på någonting smutsigt. Men i detta fall kan du nog vara lugn. Ingen TSS.
Kram
Tessi