Riklig mens
08.05.2018
Hej!
Jag lider av riktigt riklig mens, värst är det andra dagen av fem (typ). Min cykel är ganska så oregelbunden och jag har vesvärlig mensvärk. Som jag redan sa så blöder jag mycket. Blöder genom bindan och byxorna samt att jag blir svimmfärdig av så snabbt flöde (antar jag iaf). Jag är tvungen att använda extra långa och tjocka dagbindor/nattbindor på dagen men ändå blöder jag igenom. Min fråga är nu om jag borde börja med p piller? Orkar verkligen inte ha det såhär varje månad :((
Vejt int va ja ska kall me :))

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.05.2018
Hej,
Jag tror att p-piller kunde vara ett bra alternativ för dig. De flesta börjarblöda mindre, och får mindre mensvärk med dem, och mensen blir regelbunden. Jag tycker att du skall kontakta preventivrådgivningen/familjeplaneringen på din hemort så får ni diskutera vilken metod som skulle vara bäst för dig.
Jag tycker också att du skall investera i en menskopp, sannolikt kommer den att behöva tömmas rätt ofta i ditt fall om du blöder så mycket, men om du både använder kopp och binda så skulle du iaf inte löpa samma risk att blöda igenom som du gör just nu. Även om det inte finns någonting pinsamt med att blöda igenom så är det ju inget man önskar sig heller. En menskopp kan du beställa över nätet, eller köpa på apoteket/i en hälsokostaffär.
Misströsta inte. Även om det finns nackdelar med p-piller (eller hormonella preventivmedel i allmänhet) så tror jag absolut att fördelarna skulle överväga i ditt fall. Det blir bättre <3
Kram
Tessi