sätta igång mensen?
28.12.2015
Hej!
Behöver hjälp... jag fick min första mens 1.11 2015 nästa hade jag 29.11 2015 alltså det är väl helt normalt? Men då skulle jag väl egentligen fått den igår(27.12) men fick den inte... finns det något man kan göra för att få igång mensen jag var på en jogging tur igår också för läste att det skulle kanske fått igång den. Tacksam för svar! fundersam tjej...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2015
Hej.
Med tanke på att det skulle bli tredje gången då får din mens så skulle det nästan vara konstigt om den kom precis på dagen. Det är jättevanligt, nästan en regel, att mensen är oregelbunden i början, och även om 20 år så kan din mens hoppa någon dag hit eller dit utan att det betyder att någonting är fel.
Kroppen är ingen maskin, och det är väldigt mycket som skall fungera för att hela det hormonella systemet skall fungera smidigt, så det är ingenting konstigt alls med att mensen dröjer lite.
Det är nog bara att slappna av och vänta. Mensen kommer nog.
Kram!
Tessi