Sen i puperteten?
05.04.2016
Jag är 12 ska fylla 13 och jag fick hår unde armarna typ när jag var 10. Men mina bröst har inte börjat ömma förrän ca 6 mån sedan. Jag vet inte inte jag har flytningar för isåfall är mina flytningar väldigt rinniga och syns inte så mycket och känns nästan som jag jag kissat på mig när jag får dem. Känns som jag är väldigt sen i allt för har knappt några bröst och alla i min klass har det. Mina kompisar har börjat får mens och jag vet inte ens om jag har flytningar. Är bara så förvirrad. Är det normalt att vara så sen?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.04.2016
Hej,
Ta det bara alldeles lugnt. Du är inte alls ovanligt sen i utvecklingen. Det är inte alls alla tjejer som har börjat få bröst eller som har fått mens då de är 12-13. Och som du skriver så började dina bröst ömma för ca 6 månader sedan, så det är nog på gång.
Du vet ju att alla utvecklas i olika takt, och enligt sitt eget speciella mönster, så det gäller bara att ha tålamod. Det kan vara lite svårt att veta hur nära mensen man är på basen av flytningarna. Vissa har flytningar ganska länge innan mensen kommer medan andra knappt hinner lägga märke till dem. Men jag tror säkert att den är på väg.
Jag förstår att det känns frustrerande att bara vänta på att någonting skall börja hända. Men det finns helt enkelt inte så mycket annat du kan göra. Det gäller bara att luta sig tillbaka och försöka njuta av livet medan du väntar.
Kram
Tessi