Sen mens
19.06.2016
Hej! Ni får säkert denna fråga ofta men jag ska beskriva min situation här. Igår var det meningen att jag skulle få min mens, symtomen jag har är ömma bröst, finnar (som jag annars inte har), diarré och mycket milda krampar. Kramparna och den dåliga huden började ungefär ett dygn sedan, före det kände jag bara av brösten och bråkig mage. Jag får ofta mensen tidigt (29 dagars cykel). Det som gör mig orolig här är att jag blev sexuellt aktiv för några månader sedan och en kväll exakt 2 veckor sen hade jag och min pojkvän sex och kondomen gick sönder. Vi hann märka av det ganska mitt i, men han fick aldrig utlösning och kondomen såg torr ut. Detta hände dock under mitt "fertilafönster". Så hur många dagar ska jag vänta på min mens ännu innan jag tar ett graviditets test? Vad gör jag sedan om de visar sig att testet är positivt och mina föräldrar får absolut inte veta av en graviditet? Kan man testa sig gratis någonstans? Och finns det några sätt att "trigga" mensen om jag inte är gravid? RäddTjej72

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.06.2016
Hej.
Börja med att andas. Det kommer att ordna sig.
Som jag förstår saken så har du samma symtom som du brukar ha innan du får mens, d.v.s. ömma bröst, krånglig mage, mer finnar och lite ont i magen. Så antagligen är det ju ett tecken på att det är påväg. Och som du vet så påverkas ju mensen av stress, så om du har varit väldigt orolig och nervös nu så kan mensen bli sen bara av det.
Ni hade alltså sex och kondomen sprack under din mest fertila period, MEN han hade inte fått utlösning så såvitt vi vet borde risken vara ytterst liten. Det skulle vara om det hade kommit försats då, som antingen fans inuti kondomen eller kom ut inuti dig beroende på på vilket sätt kondomen sprack. Men risken är alltså ganska liten.
Eftersom du borde ha fått din mens igår så kan du testa dig när som helst. Du kan ringa till hvc eller till prevenetivrådgivningen och be dem lägga in en remiss åt dig till graviditetstest, om du inte själv vill gå och köpa ett test från butiken. Går du till hvc så lämnar du helt enkelt ett vanligt urinprov, och sedan kan du ringa och få resultatet. Beroende på vad provsvaret sedan visar så kan du boka en tid till familjeplaneringen för att diskutera situationen med en barnmorska. De kan sedan hjälpa dig vidare till en läkare som kan skriva abortremissen o.s.v.
MEN, jag tror inte att du är gravid. Jag tror att din mens kommer alldeles snart, om den inte redan har gjort det. Försök att ta det lugnt, och om din mens inte ännu har kommit så ringer du och ber om en remiss imorgon, så att du får testa dig. Tyvärr finns det inte direkt något annat sätt att trigga mensen än att bara hålla sig lugn och försöka leva vidare som normalt.
This too shall pass <3
Kram
Tessi