Sen mens
20.01.2017
Hej, min mens är nu 2 dagar sen åtminstone. brukar alltid ha regelbunden mens men förra månaden var den också några dagar sen. Vet inte vad det kan vara för har nog ätit ganska så bra, inte haft sex på en månad, slutat att träna pga feber. Har också haft det långa feberviruset. I mina trakter pågår ett virus med feber så att man har stegring i typ 3 veckors tid. Har haft det nu i ungefär 3 veckor men har ännu lite. Vad kan orsaken vara till min sena mens. Börjar bli orolig på riktig. *7,!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.01.2017
Hej,
Du har nog ingen anledning att vara orolig över din mens om den är lite sen. Mensen kan vara sen av många olika orsaker, och ofta får man inte veta vad det beror på. Men eftersom du skriver att du har varit sjuk under flera veckors tid så tycker jag att det verkar sannolikt att det kan vara åtminstone en del av orsaken till att din mens är sen.
Kvinnans menscykel är ju ett oerhört komplicerat maskineri, så det är ju ganska troligt att det påverkas på olika sätt då kroppen annars är ansträngd, vilket den ju givetvis är medan man är sjuk.
I din ålder är det ju inte heller ovanligt att mensen kan försvinna för kortare eller längre tid utan att det betyder att någonting är fel. Så jag tycker inte att du skall vara orolig utan ta det alldeles lugnt och sköt om dig själv så att du blir i skick - så kommer nog mensen då den känner sig redo.
Kram
Tessi