Sexlust och mens
22.07.2018
Hej jag är en tjej som är 17 år och har inte fått min första mens än och jag undrar om mensen har något med ens sexlust att göra. Jag tänker att om man inte har fått sin första mens så är inte allt i kroppen utvecklat och då har man därmed inte så stor sexlust. Sena mensen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.07.2018
Hej.
Till en viss del hänger givetvis sexlusten ihop med den hormonella verksamheten i kroppen. Så driften att ha sex är sannolikt starkare om man är mer utvecklad (och därmed har mer hormoner i omlopp). Men det är också viktigt att komma ihåg att det finns väldigt stora individuella skillnader, alla är inte lika intresserade av sex - och att driften kan vara olika stark under olika livsskeden.
Så din sexlust kan hänga ihop med dina hormoner, men kan även bero på att du som person är precis sån som du är. Det är inte ett fel, utan bara en aspekt av dig.
Men med tanke på din ålder, och det faktum att din mens inte ännu har börjat (vilket kan bero på en massa olika saker) så tycker jag att det skulle vara bra om du vände dig till en läkare eller barnmorska så de kan kolla upp att allting är som det ska. Sen är det bara att vänta i lugn och ro, både på mensen och eventuellt sexlusten (OM det känns som att det är någonting du vill).
Kram
Tessi